Congrés. El NEOLÍTIC MITJÀ A CATALUNYA. Tota la informació i inscripcions.

El Museu de Solsona, l’Institut de Recerques envers la Cultura (IREC) de Cardona i el Grup de Prehistòria del Solsonès (GPS) organitzem un congrés sobre el neolític mitjà a Catalunya. Arran de les importants novetats que s’han anat produint els darrers anys, creiem que és important parlar del futur per a continuar aprofundint a partir de qüestions d’interès que ajudin a enriquir el coneixement sobre les societats neolítiques a casa nostra. L’objectiu és, a partir dels continguts que coneixem actualment, orientar la recerca futura. Fer una actualització del coneixement per saber quin és el punt de partida, posar a sobre la taula tots els estudis i opcions que ens podrien ajudar a obtenir noves dades en tots els àmbits possibles i esperonar noves recerques i grups de treball.

El format proposat és el de la transferència d’informació a partir de l’estratègia de treball socialitzat basada en les tècniques expositiva i de demostració per tal de contribuir a la millora de la recerca del neolític mitjà a Catalunya.

La jornada de treball del dia 12 d’octubre es dividirà en quatre grans blocs: POBLAMENT, ECONOMIA, SOCIETAT SIMBOLISME i ALTRES REALITATS. Cadascun d’ells s’iniciarà amb una ponència que exposarà l’estat de la qüestió actual, basant-se en els darrers estudis, no en la informació més antiga. Després d’aquesta primera intervenció es donarà pas a la presentació de recerques concretes més recents. Aquestes es faran mitjançant pòsters i una breu explicació. Finalment, cada bloc es tancarà amb un debat que s’enregistrarà i que és d’on han de sortir propostes de futur.

El dia 13 d’octubre es durà a terme una sortida de camp a la Vall Salina de Cardona. Aquesta sortida és organitzada per l’IREC i pensada per a donar a conèixer l’explotació de la sal durant el neolític mitjà en aquest punt geogràfic mitjançant una jornada de treball. Trobareu tots els detalls en el programa.

Finalment, el dia 14 d’octubre hi haurà dues xerrades a càrrec de l’IREC i el GPS. Ambdues entitats donaran a conèixer el neolític mitjà a la nostra zona a partir dels estudis propis realitzats.

A continuació trobareu tot el programa detallat i també el formulari per a fer la vostra inscripció:

Dijous 12 d’octubre

Sala Polivalent de Solsona, C/ Gaudí, 2.

8:30 h – Entrega de pòsters

9.00 h – Recepció de participants i lliurament de la documentació

9.30 h – Inauguració

10 h – Bloc 1. Poblament. A càrrec d’Anna Bach, Àngel Bosch, Araceli Martin, Josep Mestres, Miquel Molist i Josep Tarrús

Coordinador: Xavier Oms

12.20 – Pausa-Cafè

12.40 h – Bloc 2.  Economia. A càrrec de Ferran Antolín, Anna Bach, Xavier Oms, Maria Saña i Alfons Fíguls.

Coordinador: Juan F. Gibaja

15 h – Dinar amb tast de producte local

16 h – Bloc 3. Societat i simbolisme. A càrrec de Silvia Albizuri, Núria Armentano, Josep Bosch, Manel Edo, Araceli Martín, Patricia Martín, Pablo Martínez i Eulàlia Subirà

Coordinadora: Araceli Martin

18.20 h – Descans

18.40 h – Bloc 4. Altres realitats

1. Du sel dans le Néolithique européen? Méthodes et enjeux socio-économiques. A càrrec d’Olivier Weller
  2. El poblado insular de Campo de Hockey (San Fernando, Cádiz) y el V milenio ANE en el extremo sur peninsular. A càrrec d’Eduardo Vijande.
  3. Las cerámicas peinadas y esgrafiadas en el contexto del neolítico medio valenciano. A càrrec de Sílvia Martínez

Coordinador: Alfons Fíguls

20.45 h Cloenda

Divendres 13 d’octubre

Sortida de camp a la Vall Salina de Cardona amb un seguit d’activitats de treball

9.15 h – Trobada al Parc Cultural de la Muntanya de Sal

9.30 h – Visita a la Minilla a càrrec dels guies del Parc

11.00 h – Recorregut aproximat de 2 km per conèixer què és la Vall Salina

1. La formació de la vall, per què hi ha sal i apareix en superfície a Cardona?
  2. Visita d’un punt d’extracció de sal durant el neolític mitjà i la tècnica de treball.
  3. Visita d’altres talls i distribució de les eines mineres lítiques.
  4. Visita de la terrera vella, sota la qual hi ha un tall de sal i eines associades a aquest.

Recomanació: calçat adequat per caminar.

12.00 h – Visita a dues exposicions del Parc Cultural de la Muntanya de sal:

1. La Vall Salina. Un espai singular a través dels seus noms. La relació entre la toponímia i la història feta per Judit Pons i Alfons Fíguls (IREC)
  2. Paysages de sel. Una visió etnoarqueològica del Dr. Olivier Weller (Trajectoires-CNRS)

Pausa amb coca i xocolata.

13.00 h – Metodologia per a l’estudi de l’arqueologia de la sal. La Vall Salina com a exemple. A càrrec d’Alfons Fíguls (IREC) i Olivier Weller (Trajectoires-CNRS). Lloc: aules del Parc.

13.15 h – Estudi mecànic i petrogràfic de les eines mineres cardonines. A càrrec de Jorge Bonache (IREC), Alfons Fíguls (IREC) i Fidel Grandia (IREC).  Lloc: aules del Parc.

13.30 h – Cloenda amb una copa de cava local.

Dissabte 14 d’octubre

18.00 h – El neolític del Solsonès: de l’arqueologia d’abans a la del futur. A càrrec de Josep M. Bertran i Marta Codina, membres del GPS.

Lloc: Centre Cívic de Cardona.

20.00 h – El primer mercat de la sal i la seva influència en el neolític mitjà a l’interior de Catalunya. A càrrec d’ Alfons Fíguls, investigador de l’IREC.

Lloc: Sala dels Sants Màrtirs, Museu de Solsona.

INSCRIPCIÓ TANCADA

INFORMACIÓ: