En plein air. Tomàs Boix. La pintura com a passió (1886-1951). El Museu D. i C. de Solsona homenatja la figura del pintor solsoní Tomàs Boix en una exposició de producció pròpia.

El proper 6 de setembre a les 7 de la tarda, dins els actes de Festa Major, el museu de Solsona inaugurarà una nova exposició que dóna a conèixer la vida i l’obra del pintor Tomàs Boix, pioner al Solsonès del fet de gaudir pintant a l’aire lliure: “en plein air”.

La seva obra permet fer un magnífic recorregut per diferents paisatges, la majoria indrets del Solsonès, copsats per l’ull del pintor directament amb el cavallet sobre el terreny.

Boix nasqué en el si d’una família terratinent de Llobera (el Solsonès) i des de ben jove mostrà la seva passió per la pintura.  Tot i així, les responsabilitats familiars i econòmiques foren prioritàries i la seva afició per l’art passà a ser una forma d’expansió personal i artística, de formació autodidacta. Però mai deixà de pintar i experimentà un període de plenitud artística durant la dècada dels anys quaranta que el portà a exhibir la seva obra en diversos punts de Catalunya. Al llarg de la seva vida va obtenir nombrosos reconeixements.

Durant tota la seva vida cultivà l’amistat amb gran nombre de pintors als quals convidava a casa seva i a pintar els indrets més pintorescos de la comarca. Hom pot afirmar que Tomàs Boix fou un autèntic ambaixador de les terres solsonines com a motiu pictòric. Podríem dir que pintors de renom com Joan Vila-Puig, Francesc d’A. Planas Doria o Joaquim Mir descobriren el Solsonès de la mà de Tomàs Boix. Fou també exemple per a joves artistes locals com Ramon Vilamosa, Manel Casserras, Lluis Valtonra i Valentí Feu.

Tomàs Boix, a banda de la pintura, cultivà altres aficions, entre elles la caça i l’arqueologia. Aquesta última el portà a tenir una estreta relació amb l’aleshores anomenat Musaeum Archaeologicum Diocesanum de Solsona i més concretament amb el seu conservador: Mn. Joan Serra i Vilaró. Boix col·laborava amb l’erudit capellà en les seves excavacions arqueològiques i gran part dels dibuixos que apareixen en les publicacions de Serra Vilaró són fets per la mà del pintor.

Actualment la major part d’obres de Tomàs Boix pertanyen a col·leccions particulars. La mostra que es podrà veure a Solsona recull una exhaustiva selecció que permetrà veure de forma inèdita l’obra d’un dels pintors contemporanis més importants de la nostra comarca.

L’exposició es completarà amb una activitat artística al mes d’octubre coorganitzada amb Òmnium Cultural del Solsonès. Es trata d’una jornada “en plein air” amb els artistes Francesc Artigau, Mar Saiz i Xavier Serra de Rivera. Trobareu tota la informació a: https://museusolsona.cat/exposicionstemporals/plein-air-tomas-boix-pintura-passio-1886-1951/

Paisatge de Solsona. 1949. Oli sobre tela 74 X 93 cm. Signada i datada T. Boix 1949 (inf. dret) i Tomàs Boix 1949 (dors). Titulat: Paisajes de Solsona. Col·lecció Melet –Vila. Aquesta obra fou exposada a la XX Exposició d’Artistes Manresans (Manresa, 1949)