La cista del Camp de la Bruna, un enterrament del neolític mijtà inèdit

Fa uns dies es donà per acabada l’excavació arqueològica d’urgència a la Cista del Camp de la Bruna, Lladurs, el Solsonès. El passat mes de novembre la família Vila,  propietària de la finca de la Salada Vella (Lladurs, el Solsonès), comunicà al Museu D. i C. de Solsona la troballa d’un enterrament al Camp de la Bruna, situat dins el seu terme. Un cop informats els Serveis Territorials de Cultura a la Catalunya Central es procedí a realitzar-hi una excavació d’urgència que ha donat sorprenents resultats.

Es tracta d’una cista megalítica cronològicament atribuïda al neolític mitjà (6.OOO – 5.700 abans d’ara) i que ha arribat fins als nostres dies intacta. Aquest fet la converteix en excepcional ja que habitualment apareixen saquejades. L’excavació d’aquesta cista aportarà noves i, possiblement, inèdites dades sobre els enterraments durant aquesta etapa de la prehistòria .

Al Solsonès existeixen centenars de cistes megalítiques atribuïdes al neolític mitjà però cap s’havia conservat intacta. Gran part d’elles foren excavades per Mn. Serra Vilaró a principis de segle XX, tasca que continuà l’equip de Josep Castany i Lluís Guerrero (el Grup de Prehistòria del Solsonès) revisant els treballs anteriors i  excavant nous enterraments. Aquesta és la primera vegada, però, que es podrà estudiar exhaustivament un sepulcre trobat igual que just després de dur-hi a terme l’últim enterrament ara fa uns sis mil anys.

A continuació us deixem l’enllaç a la Tribuna d’Arqueologia on es descriuen els treballs arqueològics:

El Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, com a institució científica, avala des de fa anys la majoria de projectes arqueològics de la comarca i custodia i divulga els materials sorgits d’aquestes intervencions. És per això que, des d’aquesta institució, celebrem aquest descobriment i continuarem treballant per avançar en la recerca arquelògica de la comarca del Solsonès fent costat als equips que actualment hi treballen.

Des d’aquí volem agrair a la família Vila la informació de la troballa i la seva sensibilitat vers la conservació del patrimoni.

DSC_0124 DSC_0091