Dia Internacional dels Museus 2017: L’atac al patrimoni fereix la identitat dels pobles: el finestral romànic del campanar de la Catedral de Solsona i la Guerra del Francès.

Conflictes bèl·lics i migracions. Memòries ferides i reconciliació

A nivell nacional, l’edició d’enguany està dedicada al tema Museus i històries punyents: Dir allò que no es pot explicar als museus, tot reconeixent el paper que juguen els museus com agents pacificadors de les relacions entre els diferents pobles del món.

Acció DIM 2017:

Del 18 al 21 de maig s’explicarà el finestral romànic del campanar de Solsona com a element arquitectònic amb funció de testimoni històric: el color vermellós de les seves pedres ens parla de la Guerra del Francès i de la crema de la catedral de Solsona. Aquesta activitat s’inclou dins l’acció conjunta programada per la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran.

• Jornada de portes obertes:

18 i 20 de maig d’11 a 18:30 h.

21 de maig d’11 a 14 h.

• Divendres 19 de maig a les 20 h. Xerrada:

Busa, la fortalesa inexpugnable. A càrrec de Marc Segués Codina. Estudiant de 2n de Batxillerat de l’escola Arrels II, Solsona

Un estudi històric de l’evolució de la fortalesa de Busa durant la Guerra del Francès acompanyat d’una proposta de difusió molt interessant.

• Dissabte 20 de maig a les 20 h. Conferència:

Els museus com a nous espais integradors. A càrrec de Carme Borbonès Brescó.  Activista social i expresidenta de Càritas Catalunya.

La conferència exposarà la problemàtica actual sobre els processos d’acollida de refugiats sirians en els països europeus, i més concretament, el cas d’Espanya i de Catalunya. Es farà incidència en la pèrdua d’identitat de les persones afectades per aquest tipus de conflicte, incrementada per un exili forçat i atenuada per l’esperança d’una nova vida en un nou país.

La destrucció i la pèrdua del patrimoni esdevé una pèrdua de referents irrecuperables. Aquí entraria en joc el paper dels museus com a centres d’immersió i alhora, preservació d’arrels culturals diverses: la funció del discurs museístic com a element integrador i cohesionador.

• Exposició: Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física.