Una nova exposició al Museu D. i C. de Solsona mostra l’empremta a la ciutat de Josep Puig i Cadafalch dins els actes de commemoració del centenari del seu naixement.

El proper divendres 6 d’octubre, en el marc de les Jornades Europees de Patrimoni, s’inaugurarà al museu l’exposició: “La paraula feta obra. Les aportacions de Josep Puig i Cadafalch a Solsona”. Amb aquesta mostra el museu s’afegeix a les activitats de l’Any Puig i Cadafalch que commemora el 150è aniversari del naixement d’un dels personatges més polifacètics de la nostra història: arquitecte, arqueòleg, historiador de l’art, polític i un dels ideòlegs de la Renaixença catalana.

El seu interès per l’art romànic, convençut que aquest formava les arrels de la identitat catalana, portà a Josep Puig i Cadafalch a estudiar-ne tots els monuments existents arreu del país. Fou aquest periple qui el portà a interessar-se per Santa Maria de Solsona i a establir forts vincles amb la ciutat.

La documentació que testimonia la relació entre Josep Puig i Cadafalch i Solsona aparegué l’any 2006 quan sortí a la llum el seu arxiu particular -–ell mateix l’havia fet amagar per contenir documentació relacionada amb la seva etapa com a president de la Mancomunitat de Catalunya-. D’entre la documentació destaca la correspondència que Puig i Cadafalch mantingué amb diferents personatges il·lustres i a través de la qual anaren madurant els diferents projectes que tenien en construcció. Fou així com aconseguiren que la paraula es fes obra.

L’exposició fa un repàs per totes les obres que com a historiador i arquitecte dugué a terme a Solsona: l’estudi i reconstrucció hipotètica del claustre de Santa Maria de Solsona, el projecte d’un nou baldaquí i un pedestal per a la Mare de Déu del Claustre i l’esbós d’alguns dels quadres que havien de formar part d’una galeria de retrats il·lustres.  El fil argumental de tots aquests projectes són sempre les cartes entre Puig i Cadafalch i personatges com Mn. Joan Serra i Vilaró, Josep Maria Vicens, el Dr. Vendrell o Mn. Josep Gudiol.

L’exposició s’emmarca dins les Jornades Europees de Patrimoni que enguany es celebren els dies 7 i 8 d’octubre. Us presentem a continuació el programa d’activitats que es duran a terme al Museu D. i C. de Solsona:

• Jornada de portes obertes el dissabte d’11 a 18:30 h. i el diumenge d’11 a 14 h.
  • Visita guiada a l’exposició “En plein air. Tomàs Boix. La pintura com a passió (1886-1951)”. La visita es realitzarà a les 11 h. del matí i anirà a càrrec d’Ovidi Covacho, historiador i autor dels continguts de l’exposició. La inscripció és gratuïta i cal formalitzar-la al telèfon 973 48 21 01 o bé al mail: museu@museusolsona.cat.
  • Inauguració de l’exposició: “La paraula feta obra. Les aportacions de Josep Puig i Cadafalch a Solsona”. Divendres 6 d’octubre a les 8 del vespre.

Us convidem a participar d’aquestes jornades i un cop més a fer del museu casa vostra.