Nova vitrina dedicada a Mn. Serra Vilaró, director del museu i pioner en la recerca arqueològica a casa nostra

Fa unes setmanes, el Museu D. i C. de Solsona, va incorporar una vitrina a la sala de prehistòria dedicada a Mn. Serra i Vilaró.

P1140118

La vitrina consta d’una fotografia ampliada de Mn. Joan Serra i Vilaró restaurant un vas del jaciment prehistòric de la Cova del Segre (Baronia de Rialb, la Noguera) i de diversos objectes personals . Serra fou director del Museu Diocesà de Solsona i, durant el primer quart del segle XX, portà a terme més d’un centenar d’excavacions arqueològiques en jaciments de la comarca del Solsonès i rodalies.

Fou pioner, en aquesta zona, quant a tècniques de documentació arqueològica com ara l’aixecament de planimetries, la redacció de memòries i la realització de fotografies. Amb els materials obtinguts de les excavacions creà la secció d’arqueologia del Musaeum Dioecesanum. Aquests materials, actualment, encara configuren el volum més gran del fons arqueològic del museu.

Els objectes arqueològics, una vegada dipositats, eren restaurats per ell mateix amb l’ajuda de diversos col·laboradors.

Després de Mn. Serra i Vilaró, el Dr. Antoni Llorens també portà a terme algunes excavacions arqueològiques i continuà la tasca de documentació fotogràfica dels materials obtinguts.

Els objectes exposats són:

• Diverses espàtules i un martell. Eines de restauració originals utilitzades per Mn. Serra Vilaró.
  • Un vas ceràmic. Vas restaurat del poblat ibèric del Castellvell (Olius, el Solsonès).
  • La memòria d’excavació de l’hàbitat neolític-edat del bronze de la Cova del Segre (Baronia de Rialb, la Noguera). Manuscrita per Mn. Serra Vilaró.
  • Una secció de la balma sepulcral de Llera (Lladurs, el Solsonès). Dibuixada per Mn. Serra Vilaró.
  • Un crani del sepulcre neolític d’Altaracs (Olius, el Solsonès). Aquest crani fou consolidat amb la terra que contenia per tal de conservar-lo sencer.
  • La càmera fotogràfica del Dr. Antoni Llorens.
  • Diverses destrals de pedra i fragments ceràmics procedents de diversos jaciments arqueològics.

detall vitrina