« Torna a l'índex d' Exposicions anteriors

Els Morató i l’art del seu temps al bisbat de Solsona

Entre els dies 6 de setembre i 30 de novembre de 2014, tingué lloc al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona l’exposició:  Els Morató i l’art del seu temps al bisbat de Solsona.  En motiu dels actes commemoratius del Tricentenari, el museu oferí una mostra dels artistes més representatius que van treballar al bisbat de Solsona durant aquesta època.

El Dr. Francesc Miralpeix ( Historiador de l’Art de la Universitat de Girona) fou el comissari d’aquesta exposició. Fou també l’encarregat  de coordinar l’edició del catàleg i redactor d’un brillant article sobre l’època històrica en què s’enmarcava la mostra. El catàleg fou publicat dins el llibre: “1714, Commemoració del Tricentenari de la Guerra de Successió. Solsona. Solsonès”,  editat pel Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, l’Ajuntament de Solsona i la Comissió del Tricentenari de la ciutat.  De les paraules escrites en l’article del Sr. Miralpeix n’hem extret el breu resum d’aquesta exposició.

Des de finals del segle XVII el bisbat de Solsona patí el vaivé de tropes, els setges, la crema de collites i, en alguns casos, l’incendi de les esglésies i cases dels seus habitants.  Malgrat els continus daltibaixos, però, l’encàrrec artístic de les parròquies, que foren els principals promotors del mercat artístic català en absència d’una elit noble i d’un entorn cortesà, no davallà, sinó que augmentà i es consolidà arreu dels bisbats catalans: es construiren capelles, es repararen i s’ampliaren esglésies, s’erigiren sagristies,  es substituïren retaules i se’n feren de nous,… Tots aquests treballs requeriren la mà de pintors, escultors, mestres de cases,… alguns dels quals es constituiren en autèntiques nissagues d’artesans, petits empresaris que controlaven el mercat artístic dels bisbats de la Catalunya interior a l’època. A Solsona, aquest esclat artístic, portava els cognoms Sunyer, Sala, Viladomat, Bordons, Morató o Pujol.  Amb l’objectiu de mostrar un petit tast d’aquell extraordinari i fèrtil moment artístic, es va aplegar una selecció d’obres dels autors més representatius, a través de la contemplació de les quals els visitants pogueren fer-se una idea de la importància de Solsona i dels territoris del seu bisbat com a gran epicentre de l’art i la cultura de la Catalunya del segle XVIII.

El marc temàtic de l’exposició s’organitzà al voltant del llinatge d’escultors solsonins Morató pel seu abast i continuïtat en les seves actuacions arreu del bisbat al llarg del segle XVIII i la singularitat del seu llenguatge escultòric, punt de sortida i arribada d’un discurs temàtic i cronològic que gira al voltant de l’escultura i els escultors actius al bisbat des de la fi del segle XVII i fins al darrer terç del segle XVIII. Una oportunitat de gaudir dels escultors més representatius com són Andreu Sala i les families d’escultors Morató i Pujol, presents en moltes de les esglésies de la nostra comarca.

L’exposició estava configurada per diferents conjunts escultòrics i una selecció d’obres de genères complementaris com ara la pintura, el gravat o les arts deocratives. Entre les escultures, destacava l’escultura de Sant Felip Neri que viatjà de forma excepcional des de Girona per participar en aquesta mostra, sent una de les poques obres que queden del mestre escultor Jacint Morató.

La inauguració tingué lloc el dia 6 de setembre a les 20 h. al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Comptà amb la presència del director tècnic del museu, el Sr. Jaume Bernades; el comissari de l’exposició, el Dr. Francesc Miralpeix; l’alcalde de Solsona, el Sr. David Rodríguez; el vicepresident del Consell Comarcal del Solsonès, el Sr. Josep M. Casafont i la regidora de cultura de l’Ajuntament de Solsona, la Sra. Sara Alarcón.

El dia 27 de setembre tingué lloc al museu una xerrada a càrrec del Sr. Francesc Miralpeix sobre els Morató i l’art del seu temps al bisbat de Solsona.

Aquesta exposició romangué oberta fins el 30 de novembre de 2014 i la visitaren unes 900 persones, aproximadament.

Recull de premsa:

Regió 7. 1-10-2014