Eudald Carbonell al Museu D. i C. de Solsona

Dissabte dia 27 de febrer, Òmnium Cultural del Solsonès, va organitzar al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona una conferència a càrrec d’Eudald Carbonell. El prestigiós i conegut arqueòleg ens presentà un dels jaciments més importants d’Europa: Atapuerca. Com a codirector del jaciment en coneix molt bé tots els detalls i els transmeté de forma planera i entenedora a més d’un centenar de persones que ompliren de gom a gom la sala d’exposicions temporals del museu. Val a dir que fou una de les xerrades amb més assistència que s’han celebrat al museu i que portà gent de diversos punts de la geografia catalana.

Atapuerca, Burgos, és una serralada on es localitzen diversos jaciments arqueològics que ens proporcionen una ocupació humana des de fa gairebé un milió d’anys. Els jaciments de Gran Dolina, Sima del Elefante, Sima de los Huesos, Cueva Mayor, Galeria o Mirador, entre altres, formen un complex arqueològic que ha permès classificar Atapuerca com un dels conjunts arqueològics més rellevants del món. Els descobriments que s’hi han fet han canviat la història de la humanitat. A grans trets destaquen les restes de l’avantpassat més antic d’Europa, l’Homo Antecessor i la constatació de l’existència, per primera vegada, de grups d’homínids que formaven col·lectius; fet que ha permès reconstruir la vida de grups d’humans d’ara fa mils i mils d’anys.

Aquestes són només quatre pinzellades d’un jaciment arqueològic molt més complex que constitueix el conjunt de restes humanes més antigues i nombroses de tot Europa. Fou considerat Patrimoni Cultural de la UNESCO l’any 2000 i els descobriments que s’hi han anat realitzant han tingut, i tenen, una gran repercussió científica. Atapuerca és més que un conjunt de jaciments arqueològics: és la clau de l’evolució humana a Europa. La singularitat d’Atapuerca ha portat ha crear en el seu entorn un gran centre d’investigació científica i de divulgació, un exemple a seguir en tots els sentits. L’equip que configura aquest gran projecte, encapçalat per Eduald Carbonell, Juan Luis Arsuaga i J. Ma Bermúdez de Castro, ha sabut escenificar mitjançant un projecte de vida el que tota recerca arqueològica hauria de ser: una pàgina en el llibre de la història de la humanitat feta per i per a l’home.

Aquest seria el resum de tot el què Eudald Carbonell ens va explicar dissabte davant el gran interès del públic present, tal com es demostrà al torn de preguntes.

Des del museu volem agrair, en primer lloc, al Sr. Eudald Carbonell el seu bon fer, la seva predisposició i la seva senzillesa en compartir amb tots nosaltres un jaciment d’una magnitud tant gran. En segon lloc, agrair a Òmnium Cultural del Solsonès la confiança amb el museu a l’hora d’organitzar aquest acte. La col·laboració entre institucions facilita la difusió de la cultura i actes com aquest ho demostren, esperem poder continuar fent-ho en un futur. I, finalment, agrair l’assistència a tots els que dissabte al vespre, molts de vosaltres desafiant les previsions meteorològiques, vau venir al museu per passar una agradable i instructiva vetllada, sense vosaltres tot això no seria possible.

Moltes gràcies a tothom.

IMG_4936IMG_4933wb6yS