El Museu D. i C. presta un collaret del jaciment neolític d’Arceda (Llobera, el Solsonès) a la nova exposició del MUHBA

El collaret de dentalium del sepulcre neolític d’Arceda (Llobera, el Solsonès) viatjà fa uns dies a Barcelona per formar part de l’exposició Primers Pagesos/Bcn. La gran innovació fa 7.500 anys, una nova producció del Museu d’Història de Barcelona.

Aquesta exposició pretén endinar-se en les comunitats agràries formades al neolític a la zona del pla de Barcelona a causa de la domesticació de plantes i animals.  Aquesta gran innovació, sorgida al Pròxim Orient fa uns 12.000 anys, va arribar al Mediterrani occidental ara en fa uns 7.500. Es tracta d’una síntesi d’aquests primers grups humans que tenien l’agricultura i la ramaderia com a forma de subsistència i que foren els primers a transformar el paisatge.  Foren les primeres comunitats que ocuparen i explotaren de manera estable el territori on avui s’aixeca Barcelona. L’exposició, també, sistematitza les recerques dels darrers vint-i-cinc anys i esbossa, per primera vegada, una síntesi de la prehistòria al pla de Barcelona, des dels assentaments pioners del neolític antic fins al primer desenvolupament de les societats metal·lúrgiques.

DossierPrimersPagesos_0

És en aquesta mostra on s’exposarà el collaret fet amb dentalium del sepulcre d’Arceda. Aquest enterrament fou excavat a principis de segle XX per Tomàs Boix, col·laborador habitual de Serra Vilaró. Es tractava d’una caixa de lloses amb un sol enterrament al seu interior i cronològicament atribuïda al neolític mitjà. L’esquelet es mantenia in situ amb un collaret de denes de cal·laïta al voltant del coll i una petita destral de pedra i un collaret de dentalium envoltant les cames. El dentalium és un mol·lusc marí de color blanquinós, forma allargada i buit per dins la qual cosa en permet el seu ús a manera de dena. El seu origen marí porta a pressuposar, un cop més, l’existència de xarxes comercials des de molt antic.

collaret arceda

Foto de Mn. Serra i Vilaró

Aquest collaret forma part de l’àmbit de l’exposició on es parla del món social i cultural.  Un món que sovint coneixem gràcies a l’existència de pràctiques funeràries que revelen tot un món social i simbòlic complex. Al pla de Barcelona les inhumacions comparteixen moltes similituds amb les pràctiques funeràries localitzades en altres indrets de Catalunya i a bona part del Mediterrani occidental.

L’exposició es pot visitar fins al 13 de desembre al Museu d’Història de Barcelona, Plaça del Rei, Barcelona.