Preromànic

• Pintura al fresc
  • 135 x 122,5 x 5 cm
  • Final S. X – inici S. XI
  • Procedència: Església de Sant Quirze de Pedret, Cercs (el Berguedà)

MDCS 1

Quan s’arrancaren les pintures romàniques de l’església de Sant Quirze de Pedret aparegueren restes d’una decoració anterior. Són els dos fragments, l’Orant i el Cavaller, que estaven col·locats a banda i banda de la finestra de l’absis central, sota la pintura dels vint-i-quatre ancians de l’Apocalipsi.

En un d’aquests fragments s’hi representa un cercle decorat en ziga-zaga. Sobre aquest cercle, un paó, i a dins, un home barbat, vestit amb túnica, que alça els braços en actitud de pregària: «l’Orant». Moltes són les teories per interpretar aquesta pintura. Una d’elles ens parla de salvació, de resurrecció. Recordem que dins la simbologia romànica el paó és signe d’immortalitat.