Romànic

• Pintura mural al fresc
  • 458 x 457 x 320 cm
  • Mitjan S. XII
  • Procedència: Església de Sant Vicenç de Rus, Castellar de n’Hug (el Berguedà)

MDCS 4029

Durant els treballs de restauració de l’església de Sant Vicenç de Rus, el juliol de 1983, es descobriren aquestes pintures, que n’ocupaven l’absis. Foren restaurades al Museu Nacional d’Art de Catalunya i, el 1987, transportades al Museu de Solsona, on el Centre de Restauració de Sant Cugat les instal·là definitivament, recuperant la forma original de l’absis.

A la volta, molt malmesa, s’hi veuen la part baixa de la màndorla, els peus de la Majestat, les potes dels animals del tetramorf i ales d’àngels. La greca porta la inscripció del versicle 12 del capítol setè de l’Apocalipsi, que, traduïda, diu: «La benedicció, la glòria, la saviesa, l’acció de gràcies, l’honor, el poder i la força pertanyen al nostre Déu pels segles dels segles».

El mur cilíndric conté les figures dels apòstols, la majoria dels quals sostenen un rotlle. És possible la identificació dels personatges gràcies als atributs d’alguns i a les inscripcions que hi ha al seu entorn. A la dreta de la finestra, el primer és Pau. Una bona part de les lletres ha estat malmesa i en dificulta la lectura. Malgrat tot, sembla que són Tomàs i Andreu dos dels apòstols que s’hi representen. A la part esquerra de la finestra podem reconèixer perfectament Pere, per les claus que porta a la mà.

A la finestra, dins un clipeu, hi ha la representació de l’Esperit Sant i, als costats, dos personatges tradicionalment identificats com a Caín i Abel, tot i que les investigacions recents posen en dubte aquesta identificació.