Dissabte s’inaugura una nova exposició del Museu de Solsona: «Contra el Barroc. Un món en extinció»

L’exposició temporal del Museu de Solsona «Contra el barroc. Un món en extinció» pretén mostrar la vitalitat del món barroc i recórrer els estadis que el van empènyer cap al classicisme, fent notar, però, els petits focus de resistència i continuïtat a la Catalunya més amagada.

Al llarg del segle XVIII, el bisbat de Solsona va acollir un dels moments més àlgids de l’escultura barroca a Catalunya. La vitalitat dels tallers i la destresa d’alguns dels seus mestres artesans, com els Morató o els Pujol, van sembrar cada racó del bisbat amb retaules de fusta d’una qualitat i d’una creativitat extraordinàries. Aquell univers creatiu, però, es va veure sacsejat amb l’arribada dels postulats de la Real Academia de San Fernando, que intentaven posar fi a l’estètica barroca, executada a través de reials ordres i decrets. Contra aquelles normes, aplicades amb insistència i eficàcia per mitjà dels bisbes, la majoria dels tallers van anar apagant-se i només uns quants van sobreviure-hi a força de renovar-se o d’estratègies de tota mena contra la norma dictada. Tot i que la mostra se centra en un estudi de cas, el discurs pretén assolir una lectura global aplicable al conjunt del territori català.

Amb aquest punt de partida, l’exposició es desplega dintre de l’àmbit de les tres sales permanents del Museu dedicades a l’art de les èpoques del Renaixement i del Barroc, degudament adaptades per a l’ocasió. Cada sala està pensada perquè de manera molt succinta —però intensament evocadora— situï al visitant en les diferents i successives fases.

Aquesta exposició ha estat comissariada pels doctors en història de l’art Joan Bosch i Francesc Miralpeix, amb una extensa i llarga trajectòria en l’estudi del període barroc. El muntatge museogràfic ha anat a càrrec de Salvador Vinyes, amb una posada en escena original i innovadora.

La inauguració serà el pròxim dissabte 13 de maig a les 12 del migdia, i es podrà visitar fins al diumenge 17 de setembre.

Durant la primavera i l’estiu es programaran diferents visites a esglésies relacionades amb la temàtica de l’exposició, a càrrec d’estudiosos d’aquest període.