Necròpolis neolítica d'El Llor

Necròpolis neolítica d’El Llor

El Museu al territori

La necròpoli d’El Llor es troba a Castellar de la Ribera i és un cementiri prehistòric d’ara fa uns 5500 anys. Actualment consta de set tombes i un menhir distribuïts a banda i banda dels torrents del Llor i dels Apòstols. Fou excavat per Mn. Joan Serra i Vilaró a principis del segle XX i entre el 1997 i el 1999 fou reexcavat per l’equip de Josep Castany i Lluís Guerrero.

En l’actualitat, aquesta necròpoli es troba consolidada i senyalitzada, motiu pel qual ha esdevingut un dels punts d’atracció turística del municipi de Castellar de la  Ribera. Per arribar-hi cal anar fins al local social/zona poliesportiva  de Castellar de la Ribera i deixar el cotxe allà. A peu, s’ha de seguir la pista en direcció a Marmí. Just abans d’arribar a aquesta masia, cal prendre un camí que mena cap al sud, fins a l’entrada de la necròpoli. El recorregut té una durada d’uns 20 minuts caminant.

Entre totes les tombes de la necròpoli d’El Llor s’ha pogut documentar restes pertanyents a onze individus. Pel que fa als aixovars, cal destacar més d’un centenar de punxons d’os, un penjoll fet amb un cargol marí, arracades fetes amb ullals de senglar, ganivets de sílex i algunes destrals i molins de pedra. Tots aquests objectes es poden observar a les vitrines del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona.