“Capellans erudits. Eclesiàstics al capdavant de l’acció patrimonial, museística i de recerca historicoartística a Catalunya al segle XX”, una nova publicació del Museu de Soslona en col·laboració amb el Museu Episcopal de Vic, el Museu de Lleida: diocesà i comarcal i el Museu d’Art de Girona.

Divendres 1 de juny a les 7 de la tarda es presentarà, al Museu de Solsona, el llibre:

IV Jornada de Museus i Patrimoni de l’Església a Catalunya. Capellans erudits. Eclesiàstics al capdavant de l’acció patrimonial, museística i de recerca historicoartística a Catalunya al segle XX.

L’edició recull els treballs presentats a la jornada que va tenir lloc al Museu de Solsona el novembre de 2016. Aquesta corresponia a la quarta edició i seguia a les ja celebrades a Vic, Lleida i Girona. Es tracta d’una iniciativa conjunta entre el Museu Episcopal de Vic, el Museu de Lleida: diocesà i comarcal, el Museu d’Art de Girona, el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona i el Museu Diocesà de Tarragona, per reivindicar el paper dels museus diocesans com a promotors de la salvaguarda del patrimoni de l’Església.

Sota la coordinació tècnica d’Alberto Velasco i Marc Sureda, el llibre recull una sèrie d’articles entorn diferents personatges que, en els seus corresponents àmbits geogràfics, van treballar a favor del patrimoni des dels museus, els arxius i la recerca. Personatges com Mn. Serra Vilaró, Joan Fusté, Manuel Trens, Eduard Junyent, Pere Batlle Huguet, Mn. Ramon O’Callaghan, Mn. Pere Pujol o bé el doctor Jaume Marquès, que van ser pioners en un món on la recerca humanística no estava encara professionalitzada i en el qual els béns patrimonials corrien perill o eren poc considerats des d’altres instàncies eclesials i civils. Gràcies a ells, avui són vives institucions clau per al patrimoni català, alhora que molts dels seus treballs es troben a la base de la recerca actual. Serveixi, doncs, aquesta publicació per homenatjar-los a tots ells.

Durant l’acte Maria Garganté i Carles Freixes duran a terme la conferència: “El Museu Diocesà de Solsona durant la dictadura franquista: la tasca del Dr. Antoni Llorens”, amb la qual van participar en l’edició de les V Jornades de Museus i Patrimoni de l’Església a Catalunya celebrades a Tarragona el novembre de 2017.