Dissabte passat, 25 de juliol, es va presentar la reproducció de la imatge de Sant Jaume de Ferran que des de fa gairebé 100 anys es conserva al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona.

Una seixantena de persones van assistir a l’acte celebrat a l’església de Ferran i que va comptar amb la presència del Sr. Jaume Trilla, alcalde d’Estaràs, la Sra. Maria Carme Diví, regidora d’Acció Social i Cultura, la Sra. Carme Bergés, directora del Museu Comarcal de Cervera, el Sr. Carles Freixes, membre de la Comissió de Patrimoni del Bisbat de Solsona i de la direcció del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona i Mn. Marià Canal, rector de la parròquia.

L’any 2019 es va restaurar l’interior de l’església de Ferran i va sorgir la possibilitat de poder reproduir la imatge per tal que retornés al seu lloc original. El valor artístic de l’obra, i tot el què això comporta (condicions climàtiques, de seguretat,…) provocà que el plantejament del retorn es fes a mode de reproducció, plantejament molt ben acceptat per part de la parròquia.

La iniciativa de retorn es va emprendre per part del Museu en el marc del projecte “Museu al Territori”, que té com a objectiu la protecció i salvaguarda del patrimoni en combinació amb el seu retorn social al territori al qual pertany.

L’acte va comptar amb una interessant xerrada de la Sra. Carme Bergés sobre el patrimoni medieval dispers de la Segarra. Durant anys les obres de cabdals, sobretot del gòtic, que formaven part del patrimoni d’aquesta comarca s’han anat dispersant en diferents centres patrimonials catalans i estrangers, lluny del seu lloc d’origen. Magníficament exposada aquesta realitat, la directora del Museu Comarcal de Cervera, posà èmfasi en la funció que els museus fan al territori al qual es deuen difonent identitat i mostrant l’orgull de pertànyer a la comunitat que els és pròpia. Malgrat el patrimoni, per diferents motius, no es trobi al seu lloc d’origen cal tenir clar que l’accessibilitat a aquest és clau per a conèixer-lo, forma bàsica de retorn social.

Així doncs, tanquem una acció de la qual ens sentim especialment orgullosos per dos motius: poder treballar per a la comunitat a la qual pertanyem, en aquest cas la diòcesi, i col·laborar amb el Museu Comarcal de Cervera fent xarxa per a difondre un patrimoni comú.