Divendres de Pensament 2020: Orfeu, variacions musicals

Presentació

Coincidint amb el centenari de l’Orfeó Nova Solsona i els primers vint-i-cinc anys de la Cobla Juvenil de Solsona, volem dedicar l’edició d’enguany a la música. Ho volem fer sense perdre de vista la transversalitat que, des de la seva primera edició, caracteritza el cicle de conferències «Divendres de pensament al Museu». El conjunt de conferències proposades per a aquesta quaresma dediquen una mirada polièdrica al fenomen de la música que abasta des dels sons goliardescos i canalles de la viola de roda fins a l’avantguardisme religiós d’Arnold Schönberg, passant pels paisatges sonors de la Catalunya Central medieval i el mite fundacional d’Orfeu, aquella divinitat que, amb un xic més de confiança, podria salvar les ànimes de l’avern tocant la lira.

Per aquest motiu, sota el títol genèric d’Orfeu, variacions musicals, volem presentar, un any més, una proposta prou coherent i diversa per animar-nos a pensar els darrers divendres d’hivern.

Raül Garrigasait i Víctor Pérez, coordinadors

Conferències

6 de març a les 19 h.

•  L’orquestra circular. A càrrec de Marc Egea Ger. Músic, compositor, filòsof i poeta.

13 de març a les 19 h.

• La impossibilitat de comunicar: Moses und Aron d’Arnold Schönberg. A càrrec de Josep Barcons Palau. Músic i doctor en humanitats.

20 de març a les 19 h.

• Paisatge sonor i arqueologia del so a l’edat mitjana. A càrrec de Laura de Castellet. Historiadora, il·lustradora i músic.

27 de març a les 19 h.

• Els músics a la mitologia grega: Orfeu i Màrsias. A càrrec de Montserrat Reig Calpe. Doctora en filologia grega.

17 d’abril a les 19 h.

• L’orgue, clau de volta del desenvolupament musical a occident. A càrrec d’Albert Blancafort Engelfried. Músic i organista.