El MUSEU DE SOLSONA INAUGURA UNA NOVA EXPOSICIÓ: AGUAITANT SOLSONA. MEMÒRIA GRÀFICA DE LA CIUTAT FINS AL 1927.

Una exposició que mitjançant la difusió, funció bàsica de tot museu, fa un exercici de conservació de la memòria gràfica col·lectiva de la ciutat.

S’acosta la Festa Major i amb ella al Museu de Solsona arriba una nova exposició: Aguaitant Solsona. Memòria gràfica de la ciutat fins al 1927. Una mostra que s’afegeix als actes de celebració dels 425 anys de ciutat recuperant les primeres imatges de Solsona.

La mostra recull la gran tasca feta durant anys, de forma minuciosa i exhaustiva, per l’historiador i investigador solsoní Jaume Tarrés i Pujol, comissari de l’exposició. La seva recerca té per objectiu llegar a les generacions futures l’herència d’aquells artistes que van voler transmetre els seus cops d’ull amb les captures de les seves càmeres fotogràfiques. Artistes, per altra banda, als quals fa un reconeixement aquesta exposició aportant noves i inèdites dades.

Des del segle XVII coneixem publicacions de dibuixos de vistes, però no és fins a la segona meitat del segle XIX que un grup de joves artistes barcelonins vénen fins a Solsona per fer-hi les primeres fotografies. En aquest punt comença aquesta exposició i fa un viatge en el temps amb parada en tots aquells artistes significatius que, en un moment o altre, van copsar amb els seus objectius la Solsona del moment. A l’exposició descobrireu: fotògrafs vinculats al món de l’excursionisme que perseguien copsar Catalunya i els seus pobles pintorescs, famosos dibuixants que a partir de fotografies van il·lustrar llibres d’abast nacional, virtuosos de la fotografia amb renom que es van establir a Solsona, artistes que moguts per la bellesa de la marededeu del Claustre van venir per fotografiar la imatge o bé les primeres fotos difoses a la premsa per commemorar la recuperació de Solsona com a seu episcopal. Amb les imatges de tots aquests artistes, Jaume Tarrés ha aconseguit recrear la Solsona de la segona meitat del segle XIX i ha permès que el visitant faci una immersió total en el temps.

L’assoliment d’una major perfecció en el camp de la fotografia, ja al segle XX, ens porta a un augment molt considerable de les imatges publicades de la ciutat en premsa, llibres o targetes postals. Professionals o aficionats que venen a Solsona per copsar la seva essència amb els seus objectius, artistes que fan reportatges de les efemèrides de la ciutat, fotògrafs que faran diverses sèries de postals de tots els racons o bé les primeres fotografies estereoscòpiques en color, configuren un segon bloc dedicat a la fotografia del primer quart del segle XX.

Us convidem a venir al Museu i a aguaitar part de la història recent de Solsona, exercici que ens ajudarà a traspassar la memòria gràfica de la ciutat a les generacions futures.

La inauguració tindrà lloc el dijous dia 5 de setembre a les 8 del vespre i l’exposició romandrà oberta fins al 29 de febrer de 2020.

(Horari d’obertura del Museu.)