EL PROJECTE “GEGANTS IMMORTALS” PORTA A TERME LA RESTAURACIÓ I CONSOLIDACIÓ DE L’ESTELA DEL CABALLOL, EL MENHIR DEL SOLÀ I L’ESTÀTUA-MENHIR DEL ROC DE LA MARE DE DÉU.

Durant el passat mes de desembre s’ha dut a terme la restauració i consolidació de tres dels set elements megalítics que formen part del projecte “Gegants Immortals” i que van ser traslladats l’any 2018 amb l’objectiu de ser salvaguardats, restaurats i estudiats. Aquestes “estàtues” pertanyen a un grup artístic prehistòric autòcton i constitueixen una de les majors concentracions d’aquest tipus d’art a Catalunya. El repte del projecte és protegir aquests elements i aprofundir en la seva caracterització en tant que representants de les comunitats humanes existents a finals del neolític a casa nostra.

En una primera fase es van traslladar sis d’aquests elements a un espai a la Casa Gran del Miracle i aquest passat mes de desembre s’ha dut a terme la restauració i consolidació de tres d’ells: l’estela del Caballol, el menhir del Solà i l’estàtua-menhir del Roc de la Mare de Déu .  Les tasques han consistit en la neteja superficial de brutícia, dipòsits i concrecions, el tractament i remoció d’elements biològics i la consolidació de parts amb risc de despreniment, així com la consolidació a nivell estructural d’aquells elements que estaven fragmentats. Els treballs s’han completat amb la reintegració puntual amb morters de petites fissures i esquerdes i la seva entonació cromàtica. Tots els treballs han estat realitzats per un equip de restauradors encapçalats pels tècnics especialitzats Aleix Barberà i Silvia Marín.

Aquesta primera intervenció de restauració ha permès estabilitzar els elements tractats. L’eliminació d’elements biològics i el tancament d’esquerdes posarà fre a la degradació que patien, tant a nivell d’estructura com de decoracions. Així mateix, la neteja de les superfícies ha permès posar al descobert els gravats incisos que conserven tant l’estela del Caballol com l’estàtua-menhir del Roc de la Mare de Déu. Tanmateix, caldrà esperar a estudis posteriors per tal d’afinar possibles interpretacions. Està previst que durant aquest any 2020 es dugui a terme una segona fase de restauració sobre els altres elements dipositats.

Durant aquest any, també, està previst continuar col·laborant amb els agents representants del territori per tal d’arribar a un consens quant al retorn social d’aquests elements. Informar i dialogar seran claus per decidir el futur d’aquestes “estàtues prehistòriques”.

Aquest projecte, coordinat pel Museu de Solsona, compta amb la gestió del Consell Comarcal del Solsonès i està finançat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Lleida. Aquesta primera fase de restauració ha comptat, també, amb el suport i assessorament del Centre de Restauració i Béns Mobles de Catalunya.

L’estela del Caballol abans i després de restaurar.

L’estàtua-menhir del Roc de la Mare de Déu abans i després de restaurar

Detall de la decoració de l’estàtua-menhir del Roc de la Mare de Déu després de la restauració

Treballs de neteja a l’estàtua-menhir del Roc de la Mare de Déu

FOTOGRAFIES: @Aleix Barberà