TASQUES DE CONSERVACIÓ A LES PINTURES MURALS DE SANT QUIRZE DE PEDRET (CERCS, EL BERGUEDÀ) QUE ES TROBEN AL MUSEU D. I C. DE SOLSONA

Aquestes darreres setmanes s’ha dut a terme una acció de consolidació a les pintures murals de Sant Quirze de Pedret (Cercs, el Berguedà) que es troben al Museu D. i C. de Solsona. Concretament s’ha actuat a la part frontal de l’arc triomfal de l’absis i als dos laterals a causa de diversos aixecaments en la capa pictòrica.

Amb el pas dels anys i la influència de factors ambientals diversos, la cola amb la qual es van fixar les pintures – per a poder ser arrencades i traslladades – s’havia degradat provocant l’aixecament de la capa pictòrica original en alguns punts. La utilització d’excés de cola en el moment de l’arrencament ha estat, sens dubte, un factor determinant en el procés d’atròfia.

Durant la intervenció realitzada s’ha fixat la capa pictòrica aixecada injectant puntualment la mateixa cola animal original i, en les zones amb més concentració d’aixecaments, cobrint amb paper Japó, cola i aplicant escalfor amb espàtula per tal d’aconseguir la fixació volguda. A banda, amb aigua calenta, tamponant amb esponja i amb bisturí, s’han eliminat els excessos de cola per prevenir aixecaments futurs. Els treballs de consolidació han permès, també, comprovar diferents intervencions de reintegració pictòrica per esmenar les pèrdues sofertes durant l’arrencament i posteriors trasllats. El tractament d’aquestes reintegracions i una neteja general de les pintures podrien formar part d’una altra fase d’intervenció.

La consolidació de les pintures murals de Sant Quirze de Pedret ha estat una actuació promoguda pel museu amb el finançament del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i el Bisbat de Solsona. Els treballs han estat executats per l’empresa Policromia amb les professionals mans de les restauradores Cristina Martí i Gemma Rodríguez.

A partir de divendres 9 de febrer les pintures tornaran a estar obertes al públic.

Fotografia Centre Restauració i Béns Mobles de Catalunya