CONGRÉS SOBRE EL NEOLÍTIC MITJÀ. 12, 13 i 14 d’octubre de 2023

El Museu de Solsona, l’Institut de Recerques envers la Cultura (IREC) de Cardona i el Grup de Prehistòria del Solsonès (GPS) organitzem un congrés sobre el neolític mitjà a Catalunya. Arran de les importants novetats que s’han anat produint els darrers anys, creiem que és important parlar del futur per a continuar aprofundint a partir de qüestions d’interès que ajudin a enriquir el coneixement sobre les societats neolítiques a casa nostra. L’objectiu és, a partir dels continguts que coneixem actualment, orientar la recerca futura. Fer una actualització del coneixement per saber quin és el punt de partida, posar a sobre la taula tots els estudis i opcions que ens podrien ajudar a obtenir noves dades en tots els àmbits possibles i esperonar noves recerques i grups de treball.

El format proposat és el de la transferència d’informació a partir de l’estratègia de treball socialitzat basada en les tècniques expositiva i de demostració per tal de contribuir a la millora de la recerca del neolític mitjà a Catalunya.

La jornada de treball es dividirà en quatre grans blocs: POBLAMENT, ECONOMIA, SOCIETAT SIMBOLISME i ALTRES REALITATS. Cadascun d’ells s’iniciarà amb una ponència que exposarà l’estat de la qüestió actual, basant-se en els darrers estudis, no en la informació més antiga. Després d’aquesta primera intervenció es donarà pas a la presentació de recerques concretes més recents. Aquestes es faran mitjançant pòsters i una breu explicació. Finalment, cada bloc es tancarà amb un debat que s’enregistrarà i que és d’on han de sortir propostes de futur.

Durant el congrés es duran a terme, també, diverses activitats de caràcter més lúdic i de difusió en general, com són dues xerrades o una visita guiada. Més endavant concretarem el programa.

Per a l’organització del congrés comptem amb investigadors vinculats al Departament de Cultura, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas, el Museu de Gavà i el Museu de Banyoles.

Us convidem a presentar les vostres investigacions més recents mitjançant pòsters. Pensem que aquesta és una fórmula que permet incloure el màxim d’estudis possible i afavoreix el procés d’intercanvi d’informació entre els participants. Es tractaria de documents on constin: títol, autor (s), centre d’investigació, introducció, hipòtesis, objectiu, metodologia, resultats i conclusions. El termini d’inscripció de pòsters és el 25 de setembre.

Per a fer-ho us demanem que ompliu el següent formulari per així poder preveure la quantitat de pòsters a exposar: