El campanar de la catedral de Solsona amb ulls d’infant

Durant el mes d’octubre, prop de 500 nens i nenes de diferents centres de la comarca del Solsonès, han vingut al Museu D. i C. de Solsona per conèixer de primera mà els treballs de restauració del finestral romànic del campanar de la catedral de Solsona.

Seguint la idea de difondre, conèixer i acostar el patrimoni als més joves, vam considerar que els treballs de restauració, eren una oportunitat única per convidar als centres a veure des de la primera fila una intervenció de conservació d’un bé patrimonial com és el campanar de la catedral de Solsona.  Res millor que veure com es protegeix el nostre patrimoni per aprendre a valorar-lo i a conservar-lo.

Abans d’entrar a veure les obres, els alumnes de cinquè i sisè de primària i primer i segon d’ESO, van fer una visita a l’exposició Descobrint Solsona per veure les maquetes que mostren l’evolució de la construcció de la catedral des de l’edat mitjana fins a l’actualitat. Des del sobreclaustre van descobrir l’antic monestir de Sta. Maria de Solsona, diverses obres de pedra esculturada pertanyents al claustre del mateix (els capitells, la columna historiada,…) i finalment com era una església romànica posant en relleu el campanar: quines parts tenia, les seves funcions i els diversos tocs de campana.  Un cop introduits en el món del romànic entorn a la catedral de Solsona,  ja estaven preparats per entrar a veure la joia d’aquest estil artístic del museu: el finestral del campanar. Un cop a la sala nova els nens i nenes podien veure els restauradors treballant mentre  se’ls explicaven algunes nocions de restauració i algunes curiositats del finestral (com per exemple que en la seva part inferior havia servit de deso del senyor bisbe).  Al final de tot una sorpresa: una magnífica vista de la nau central i l’altar de l’actual catedral de Solsona des d’una finestra amagada…. Després de tot aquest periple ja eren experts en romànic, catedral i campanar. Estaven preparats per sortir a la terrassa del museu, asseure’s al sol d’octubre sota el campanar i dibuixar-lo, tal com és o bé imaginant com els agradaria, o bé fotografiar-lo, deixant anar després la imaginació mitjançant el retoc digital.

Amb tots els dibuixos i fotografies a sobre la taula el passat dimarts, dia 10 de novembre, es reuniren el Sr. Xavier Novell, bisbe de Solsona, el Sr. Lluís Prat, director del museu, la Sra. Rosa Vila, presidenta de l’Associació d’Amics del Museu, el Sr. Aleix Barberà i la Sra. Sílvia Marín,  tècnics restauradors del finestral romànic del campanar.  Després de valorar totes les obres el jurat decidí que les guanyadores eren:

• Dibuix: MARTA QUESADA SALA. 6è de primària de l’Escola Arrels I.
  • Fotografia: CLÀUDIA RAFART MEDINA. 2n ESO de l’Escola Arrels II.

Amb el dibuix de la Marta i la fotografia de la Clàudia farem el disseny del cartell que anunciarà la inauguració del finestral del campanar ja restaurat. Exposarem també totes les obres que han participat en el concurs. La participació i la qualitat dels treballs han estat molt bons i és per això que els mostrarem al públic. Tothom podrà conèixer el campanar de la catedral de Solsona amb ulls d’infant.

Des d’aquí agraïr un cop més la participació dels centres educatius, junts hem aconseguit apropar una mica més el nostre patrimoni als més joves.

Des del present ensenyem a valorar i a conservar el nostre passat a tots aquells que són el nostre futur.

Escola El Vinyet, Escola Setelsis, Escola Arrels I, Institut Francesc Ribalta, Escola Arrels II, Escoles de la ZER del Solsonès i UEC l’Afrau, MOLTES GRÀCIES!

IMG_3144-1

IMG_3355 IMG_3173-12 IMG_6035-3  IMG_3518IMG_3306-4 IMG_3339-9 IMG_3362 IMG_3517 IMG_3265-2  IMG_3205 IMG_3189 IMG_3181-1