« Torna a l'índex d' Exposicions anteriors

La paraula feta obra. Les aportacions de Josep Puig i Cadafalch a Solsona

L’interès per l’art romànic, convençut que aquest formava les arrels de la identitat catalana, portà a Josep Puig i Cadafalch a estudiar-ne tots els monuments existents arreu del país. Fou aquest periple qui el portà a interessar-se per Santa Maria de Solsona i a establir forts vincles amb la ciutat.

La documentació que testimonia la relació entre Josep Puig i Cadafalch i Solsona aparegué l’any 2006 quan sortí a la llum el seu arxiu particular -–ell mateix l’havia fet amagar per contenir documentació relacionada amb la seva etapa com a president de la Mancomunitat de Catalunya-. D’entre la documentació destaca la correspondència que Puig i Cadafalch mantingué amb diferents personatges il·lustres i a través de la qual anaren madurant els diferents projectes que tenien en construcció. Fou així com aconseguiren que la paraula es fes obra.

L’exposició fa un repàs per totes les obres que com a historiador i arquitecte dugué a terme a Solsona: l’estudi i reconstrucció hipotètica del claustre de Santa Maria de Solsona, el projecte d’un nou baldaquí i un pedestal per a la Mare de Déu del Claustre i l’esbós d’alguns dels quadres que havien de formar part d’una galeria de retrats il·lustres.  El fil argumental de tots aquests projectes són sempre les cartes entre Puig i Cadafalch i personatges com Mn. Joan Serra i Vilaró, Josep Maria Vicens, el Dr. Vendrell o Mn. Josep Gudiol.

Es tracta d’una exposició de producció pròpia amb la qual el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona s’afegeix als actes de commemoració del centenari del naixement de Josep Puig i Cadafalch.

El projecte mostra les aportacions de l’arquitecte a l’estudi de la catedral de Solsona i el disseny que feu del baldaquí de la Mare de Déu del Claustre.