« Torna a l'índex d' Exposicions anteriors

«Reflex. La influència escultòrica de la Mare de Déu del Claustre». Dipòsit d’una obra de la Col·lecció Nacional al Museu de Solsona

El dissabte 3 de setembre del 2022, dins els actes de la Festa Major de Solsona, es va presentar al Museu una imatge de la Mare de Déu amb el Nen datada al voltant del 1200 i procedent de la fundació Francisco Godia.

La imatge ha estat comprada per la Generalitat de Catalunya a Liliana Godia, titular de la fundació, i passa així a formar part de la Col·lecció Nacional de Catalunya. Aquesta col·lecció la constitueixen béns culturals que s’han adquirit al llarg dels anys per part del Departament de Cultura amb la finalitat d’enriquir i complementar el patrimoni de les col·leccions públiques de Catalunya, com a operació de salvaguarda i com a mètode per a completar les col·leccions dels museus. En consonància amb tots aquests motius, la imatge adquirida serà dipositada al Museu de Solsona.

Aquesta figura segueix com a model la Mare de Déu del Claustre. Són molts els detalls comuns entre ambdues imatges: el pentinat amb trenes, la disposició dels plecs de la roba, la corona, l’orfebreria que cenyeix el genoll dret o la postura del Nen a la falda de la Mare. Fins i tot les seves mides són similars, essent totes dues obres de gran format, cosa gens habitual en la imatgeria romànica. La proximitat amb la Mare de Déu del Claustre ha contribuït, sens dubte, al seu dipòsit a Solsona, ampliant i enriquint, així, el discurs sobre el romànic que exposa el Museu.

La Mare de Déu amb el Nen ja va ser a Solsona l’any 2016 durant l’exposició «Sub Tuum Praesidium. La imatge de la Mare de Déu al Bisbat de Solsona». Ara s’incorporarà a l’exposició permanent, integrada amb els elements procedents del claustre romànic de Santa Maria de Solsona. Aquests primers dies, però, la podreu contemplar a l’espai del transsepte de la catedral que es troba dins el Museu. En aquest espai s’explicarà la procedència de la imatge així com la seva importància artística i històrica i es farà en un emplaçament únic, a tocar d’on es troba la imatge de pedra original.

Us convidem a conèixer aquesta joia del romànic, de l’arribada de la qual n’estem contents i agraïts, tant per la seva qualitat artística dins el romànic català com per la transcendència de poder acollir una obra de la Col·lecció Nacional de Catalunya.