« Torna a l'índex d' Exposicions anteriors

El Solsonià. Viure i morir al neolític mitjà

Solsonià és el nom que rep la caracterització de les restes arqueològiques que ens han arribat de la població que va viure als altiplans de la Catalunya central durant el neolític mitjà. En aquesta època, l’agricultura i la ramaderia ja estaven ben consolidades en el si d’una vida sedentària i es va produir un augment de la població que portà a l’arrelament de petits grups de població, dispersos i amb unes formes de vida pautades. La informació d’aquests grups ens ha arribat, majoritàriament, a partir dels seus enterraments, i són aquests els que han fet que els investigadors considerin aquestes comunitats prehistòriques com un grup cultural amb característiques pròpies dins del fons comú del període. El fet d’enterrar els seus difunts en fosses excavades a terra revestides amb grans lloses, molt abundants a la zona on van viure, els identifica, tot i que el seu estil de vida segurament no va ser gaire diferent del de la resta de comunitats veïnes.

La recerca sobre el Solsonià es remunta als estudis de Mn. Joan Serra i Vilaró a principis de segle XX i ha continuat al llarg dels anys de la mà d’Anna M. Muñoz, Miquel Cura, Josep Castany i Lluís Guerrero. Actualment, diversos grups de recerca continuen treballant per tal de resoldre els interrogants sobre un mode de vida a partir de les restes que hem pogut recuperar dels enterraments. Des dels seus inicis, la investigació ha generat un material arqueològic que configura el gruix més important i característic del fons d’arqueologia del Museu de Solsona.  L’exposició reuneix, també, objectes vinguts d’altres institucions públiques i privades, com per exemple el Museu Comarcal de Berga, el Museu de Gavà, el Museu Comarcal de Manresa, Patrimoni Cultural d’Andorra o el Museu de Sabadell. La totalitat d’aquests objectes il·lustrarà una aproximació de com es devia viure i morir durant el neolític mitjà.

Aquesta exposició ha estat comissariada per la Sra. Araceli Martín i el Sr. Juan Francisco Gibaja, tots dos arqueòlegs i amb una extensa i llarga experiència en la recerca del període del neolític mitjà a Catalunya. El muntatge museogràfic ha anat a càrrec de Salvador Vinyes amb una posada en escena totalment original i innovadora, pensada per a apropar el discurs a petits i grans, facilitant diferents nivells de lectura. La mostra compta, també, amb una sala dedicada a l’experimentació arqueològica pensada per al públic escolar i familiar.

Al Museu de Solsona fins al 28 de febrer de 2021