L’interès de Joan Miró per L’orant de Pedret centra la nova exposició del Museu de Solsona
Del 10 d'abril al 4 de juliol, el museu solsoní convida a experimentar amb els processos de creació de Miró aportant una nova perspectiva d'interpretació basada en la relació de l'artista amb la pintura mural
Partir del viatge que Joan Miró va fer al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona l'abril de 1951, més concretament, de l'encontre amb el fragment de pintura mural preromànica conegut com L'orant de Pedret. Aquest és el punt de partida de L'orant i Miró. Esperit mural, la nova exposició temporal comissariada per Marta Ricart i Masip, artista, investigadora i doctora per la Universitat de Barcelona. La missió de la mostra rau en una doble articulació: d'una banda, abordar Joan Miró des del procés artístic i, per tant, concebre una altra manera de veure l'artista, l'obra i el vincle amb el fresc de L'orant; i d'altra, explorar l'esperit col·lectiu i anònim de la creació mural mitjançant un itinerari integrat a la col·lecció permanent. El resultat és un treball de recorreguts i punts de vista sobre la noció de transcurs, un concepte lligat a la importància que Miró conferia al lloc. Al llarg dels seus processos de treball, el pintor, escultor i ceramista barceloní va estar sempre arrelat a la terra a l'hora de transitar aquest imaginari i dur la creació més enllà, fet que l'exposició palesa.
La proposta expositiva s'instal·la al Museu de Solsona a partir del 10 d'abril a través de quatre àmbits. Més enllà de les obres exposades, el recorregut permet als visitants aprofundir en els continguts fent parada en diversos espais de l'equipament, des de les dependències dedicades a l'arqueologia fins a la sala de pintura mural de Sant Vicenç del Rus. Pel que fa a la consecució, la mostra s'articula a partir d'un procés de creació que comprèn els mateixos criteris de creació mural presentats, uns principis que doten el projecte d'un deix sensible i matèric d'acord amb la llum, l'espai i els ritmes: «El muntatge és equiparable a un procés arquitectònic espacial, té un llenguatge pròpiament compositiu», matisa Ricart. Tanmateix, per entendre el context i l'origen de la investigació en qüestió cal remuntar-se a l'any 2016 quan Ricart va rebre la beca Pilar Juncosa de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma (Mallorca) per la tesi En el transcurs de fer. Un diàleg amb els processos de creació de Joan Miró. Del projecte n'han convergit diversos fruits i un d'ells es materialitza aquest abril en fons i forma de recorregut expositiu al museu solsoní.
Tanmateix, per entendre el context i l'origen de la investigació en qüestió cal remuntar-se a l'any 2016 quan Ricart va rebre la beca Pilar Juncosa de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma (Mallorca) per la tesi En el transcurs de fer. Un diàleg amb els processos de creació de Joan Miró. Del projecte n'han convergit diversos fruits i un d'ells es materialitza aquest abril en fons i forma de recorregut expositiu al museu solsoní.
Així doncs, L'orant i Miró. Esperit mural recull la demostració que L'orant de Pedret va inspirar l'obra de Joan Miró a partir d'una dimensió singular com ho són els processos de treball del mateix artista. Aquesta iniciativa es troba emmarcada en el pressupost ordinari del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona aprovat pel Patronat i, per tant, finançada pels seus membres: el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Bisbat de Solsona, l'Ajuntament de Solsona i el Consell Comarcal del Solsonès. Així mateix, s'hi afegeixen prestadors com la Fundació Joan Miró de Barcelona, la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, la Fundació Llorenç Artigas i la Fundació Mas Miró.

La proposta expositiva s'instal·la al Museu de Solsona a partir del 10 d'abril a través de quatre àmbits. Més enllà de les obres exposades, el recorregut permet als visitants aprofundir en els continguts fent parada en diversos espais de l'equipament, des de les dependències dedicades a l'arqueologia fins a la sala de pintura mural de Sant Vicenç del Rus. Pel que fa a la consecució, la mostra s'articula a partir d'un procés de creació que comprèn els mateixos criteris de creació mural presentats, uns principis que doten el projecte d'un deix sensible i matèric d'acord amb la llum, l'espai i els ritmes: «El muntatge és equiparable a un procés arquitectònic espacial, té un llenguatge pròpiament compositiu», matisa Ricart. Tanmateix, per entendre el context i l'origen de la investigació en qüestió cal remuntar-se a l'any 2016 quan Ricart va rebre la beca Pilar Juncosa de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma (Mallorca) per la tesi En el transcurs de fer. Un diàleg amb els processos de creació de Joan Miró. Del projecte n'han convergit diversos fruits i un d'ells es materialitza aquest abril en fons i forma de recorregut expositiu al museu solsoní.
Tanmateix, per entendre el context i l'origen de la investigació en qüestió cal remuntar-se a l'any 2016 quan Ricart va rebre la beca Pilar Juncosa de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma (Mallorca) per la tesi En el transcurs de fer. Un diàleg amb els processos de creació de Joan Miró. Del projecte n'han convergit diversos fruits i un d'ells es materialitza aquest abril en fons i forma de recorregut expositiu al museu solsoní.
Així doncs, L'orant i Miró. Esperit mural recull la demostració que L'orant de Pedret va inspirar l'obra de Joan Miró a partir d'una dimensió singular com ho són els processos de treball del mateix artista. Aquesta iniciativa es troba emmarcada en el pressupost ordinari del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona aprovat pel Patronat i, per tant, finançada pels seus membres: el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Bisbat de Solsona, l'Ajuntament de Solsona i el Consell Comarcal del Solsonès. Així mateix, s'hi afegeixen prestadors com la Fundació Joan Miró de Barcelona, la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, la Fundació Llorenç Artigas i la Fundació Mas Miró.