Restauració del finestral romànic del campanar de la catedral de Solsona

Durant quatre setmanes, els tècnics restauradors Aleix Barberà i Sílvia Marín, del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, duran a terme una intervenció al finestral romànic del campanar de Solsona que es troba a la sala nova del Museu Diocesà i Comarcal. Aquesta part del campanar, durant anys, quedà amagada en un passadís dins les dependències del palau episcopal i posteriorment sales del museu. El finestral consta de dues obertures amb arc de mig punt decorades amb arquivoltes i columnes. El conjunt destaca per l’acurat treball de la pedra amb decoracions en forma de motius vegetals i escacats. És un dels pocs elements que conservem in situ del que degué ser la majestuosa església romànica de Santa Maria de Solsona.

Els treballs que es duran a terme aquestes setmanes, es defineixen com a conservació-restauració, es a dir, es netejarà i consolidarà el finestral i no es preveu la reconstrucció de les parts desaparegudes. La neteja consistirà en extreure els elements impropis afegits en diversos moments (restes de ciment, calç, alguns maons que cobrien pèrdua de pedres,…) i la consolidació rau en estabilitzar aquelles parts on hi ha hagut disgregacions, descamacions i fissures i així retornar consistència a la construcció.

Durant les setmanes que els restauradors treballaran al museu està previst que vinguin a conèixer el seu treball diverses escoles de Solsona i comarca. Vindran alumnes des de 5è de primària fins a 2n d’ESO, interval d’edats en el qual es treballen temes com ara el romànic, els gremis artesans –en aquest cas els picapedrers-, història de Solsona,… tot de temes que seran relacionats amb el campanar i, en conseqüència, amb la restauració del mateix.

Finalment, un cop acabats els treballs, s’organitzarà una visita per conèixer el procés de restauració i el treball final: el finestral romànic del campanar de la catedral de Solsona en ple esplendor després d’anys d’ocultació. Més endavant us en concretarem la informació.

Arxiu MDCS16

Imatge del finestral romànic del campanar quan es trobava amagat en un passadís que enllaçava el palau espiscopal, i posteriorment sales del museu, amb la part superior de la capella de la Mare de Déu del Claustre. ARXIU MDCS.

FullSizeRenderIMG_3097ARXIU MDCS

Silvia restau