VESPRES D’ESTIU AL MUSEU 2017. El museu com a lloc de participació cultural: art, reflexió i lleure.

Amb aquestes ratlles us fem arribar la crònica dels Vespres d’estiu al museu 2017, quatre vetllades molt diferents però amb un denominador comú: un ambient tranquil i enriquidor amb el museu com a marc incomparable.

El dia 7 de juliol a les 8 del vespre tingué lloc la conferència: Los límites del museo sin fin: en tierra de nadie, en tierra de todos a càrrec de Luis Grau Lobo, president d’ICOM (International Council Of Museums) a l’Estat espanyol i director del Museo de León. Grau pronuncià una classe magistral sobre els museus d’avui i d’ahir, la seva funció en la societat i el seu paper en les noves generacions i tecnologies. Sàvies paraules per un món canviant i necessàriament adaptable als nous temps.  Aquest marc de reflexió museològica serví de teló de fons per a un dels darrers actes públics de Jaume Bernades com a director tècnic del museu. Amics i companys de trajectòria professional del Jaume l’acompanyaren i en nom de tots ells el Director General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, el Sr. Jusèp Boya, li dedicà unes emotives paraules d’agraïment per la tasca realitzada durant tots aquests anys en l’àmbit dels museus de Catalunya.

El 8 de juliol, també a les 8 del vespre, i dins el marc de l’exposició: Ossos. Un viatge a l’Edat Mitjana de la mà de l’antropologia física es realitzà la xerrada: Els ossos ens parlen. Antropologia física a la prehistòria del Solsonès. De la mà de Núria Armentano i Josep Liria, reconeguts antropòlegs físics i autors de múltiples estudis, vam poder conèixer de forma molt amena i didàctica tot de temes relacionats amb els ossos: com saber el sexe dels esquelets, quina edat tenien en el moment de la mort, com els van enterrar, com els van trepanar, quines malalties patien,… i moltes altres curiositats que van despertar gran interès entre els assistents. No podríem posar preu a la tasca i esforç didàctic de la Núria i el Josep als quals agraïm la seva predisposició i professionalitat.

Finalment els dies 6 i 13 de juliol el Jove Ballet Solsoní, amb el suport de l’Escola de Dansa de Solsona, ens van oferir una captivant visita dansada amb el títol Entra al museu i deixa’t guiar per la dansa. Diferents representacions dansades en diversos punts del museu amb el guiatge de tres joves ballarines amb un punt de vista jovial i fresc. Escenes de dansa clàssica amb les pintures murals de St. Vicenç de Rus com a teló de fons o les antigues sales de palau, avui museu, convertides en escenaris improvisats de ballet. Una visita diferent per viure i veure el museu amb uns altres ulls i aconseguir que el visitant se’l faci seu. I un final emocionant per a una visita sensitiva: un últim número de dansa a la terrassa amb el campanar de decorat i una copa de cava a la fresca. Una experiència molt positiva que com a institució cultural de Solsona ens ha permès interactuar amb la comunitat a la qual pertanyem. Des d’aquí agraïm la col·laboració i predisposició del Jove Ballet Solsoní i de l’Escola de Dansa que des d’un primer moment van creure i ens van acompanyar en aquest projecte.

Tanquem aquest cicle satisfets amb els resultats i recordant-vos que el museu estarà obert per vacances juliol i agost de dimarts a dissabte d’11 a 18:30 h. i els diumenges d’11 a 14 h.

Bon estiu.

Fotografies de Pere Borés i Jove Ballet solsoní