Poblat ibèric de Sant Esteve d’Olius

El Museu al territori

El poblat ibèric de Sant Esteve d’Olius està situat als camps adjacents a aquesta església romànica. Es tracta d’un jaciment arqueològic configurat per un centenar de sitges i un nucli d’hàbitat molt modest protegit per una muralla. Cronològicament, podem situar-lo al segle III aC. Possiblement es tractava d’un centre d’acumulació d’excedents agrícoles, mostra d’una complexa estructura econòmica que vinculava els pobles de la Lacetània amb els principals nuclis de població de la costa en època ibèrica.

Aquest jaciment ha estat excavat i estudiat per l’equip d’arqueòlegs del CEL (Centre d’Estudis Lacetans). Les diverses campanyes arqueològiques s’han combinat amb l’adequació de les restes per fer-les visitables i integrar-les dins el conjunt patrimonial d’Olius.

Per accedir-hi cal anar en direcció a Berga i a uns 4 quilòmetres de Solsona prendre el trencall que indica Sant Esteve d’Olius.  Transcorregut un quilòmetre trobareu el conjunt format pel poblat ibèric, l’església de Sant Esteve i el cementiri modernista.

Fotografies Centre d’Estudis Lacetans