El Museu retorna a la Catedral de Solsona les teles que es conserven del retaule de l’altar major del segle XIX

El Museu de Solsona retorna a la catedral sis teles pintades pertanyents al retaule de l’altar major del segle XIX. En elles s’hi representen escenes de la vida de la Mare de Déu i foren pintades per Claudio Lorenzale.

Les teles s’exposaran permanentment en una vitrina que en garanteix les condicions de conservació òptimes. Ha estat instal·lada en una de les capelles laterals de la nau principal.

El mes d’octubre del 1810 les tropes napoleòniques van entrar a Solsona, on van romandre una setmana; abans d’abandonar-la, van calar foc a la catedral, provocant la desaparició dels retaules, el cor, i la decoració de la capella del Claustre. També es va ensorrar la volta gòtica del presbiteri. Només se salvà la capella de la Mercè. També va cremar, doncs, el retaule de l’altar major, construït en el S. XVII per Miquel Vidal.

L’arquitecte Josep Oriol Mestres va ser l’encarregat de dissenyar un nou retaule neogòtic dedicat a l’Assumpta, patrona de la catedral. Un grup escultòric amb l’Assumpció de la Verge presidia el retaule, emmarcat dins la fornícula principal. Flanquejant-la, hi havia quatre carrers estrets, cadascun amb una figura escultòrica i el seu tabernacle, i vuit teles pintades pel pintor Claudi Lorenzale. Es té constància que el retaule s’estava construint l’any 1854 i les pintures ja estaven acabades dos anys més tard.

Aquest retaule va ser destruït l’agost de 1936, durant la Guerra Civil Espanyola, salvant-se sis de les vuit teles, oblidades durant molts anys a la sagristia de la catedral. L’any 2002 van ingressar al Museu de Solsona i entre els anys 2010 i 2011 es va encarregar al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya la seva restauració.

Ara, el Museu retorna les teles a la Catedral com a una acció de museu al territori. Un objectiu estratègic que té per missió la comprensió de les obres en els seus llocs d’origen.

El proper dia 10 de novembre, a dos quarts de set de la tarda, es presentarà aquesta nova instal·lació al públic amb la presència de Mons. Romà Casanova, bisbe de Vic i administrador apostòlic de Solsona

Fragmentos de retablo de la Asuncion

Fragments of the Assumption

Fragments du retable de Assomption

Fotografia Arxiu Comarcal del Solsonès. Fons Vicens.