Finalitza el retorn al territori dels menhirs, esteles i estàtues-menhir del Solsonès

Aquests darrers dies s’han retornat al territori els tres elements megalítics que quedaven: l’estela de Través, el menhir del Solà i el menhir d’Ardèvol, tots tres al municipi de Riner.

Dos d’ells, els menhirs d’Ardèvol i el Solar, s’han tornat al lloc on van ser extrets. El menhir d’Ardèvol, que tot i el seu nom es troba a Riner, s’ha col·locat en un espai entre dos camps, just al punt on el va documentar per primera vegada Mn. Serra i Vilaró a principis de segle XX. Segurament no és el seu lloc original, però no tenim cap documentació que ens indiqui on devia ser. Amb els anys aquest menhir ha acabat fent de fita entre dues propietats tal com ho indica una creu que té gravada, un altre exemple de la reutilització d’aquests elements. El menhir del Solà s’ha instal·lat al costat de la cista neolítica del Solar I. Aquest, junt amb l’estela del Caballol (Pinell) són un dels pocs conjunts de necròpolis i menhir que coneixem a Catalunya. El tercer, l’estela de Través, ha estat situat al Santuari del Miracle. Aquest sabem que formava part d’un sepulcre actualment desaparegut i que l’estela es va salvar per a un possible reaprofitament. Com que en desconeixem el seu emplaçament original, s’ha decidit instal·lar-lo al Miracle com a punt geogràfic central respecte a la resta.

Tanquem així aquesta fase d’un projecte molt ambiciós que pretenia recuperar, restaurar i estudiar sis elements megalítics prehistòrics. Amb els objectius complerts iniciem, ara, una nova fase que ens ha de portar a donar-los a conèixer i vetllar per a la seva conservació.

Si alguna cosa hem après de tot aquest procés és la importància de dialogar amb el territori i el respecte cap a aquest i la seva contemporaneïtat. És per això que continuarem treballant en aquesta línia: donar a conèixer aquests elements tan singulars però sempre amb el màxim respecte i consideració cap al món rural actual. Iniciem una nova via per posar en valor el patrimoni que tenim al territori partint del valor que té el territori en si mateix.

Aquest projecte s’ha portat a terme gràcies al finançament de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, a la gestió del Consell Comarcal del Solsonès, a la col·laboració dels diferents ajuntaments implicats, a un equip multidisciplinari integrat per arqueòlegs, restauradors, arquitectes, constructors…, que hi ha posat els deu sentits perquè tot sortís bé i finalment, i no menys important, gràcies a la generositat i paciència de la gent de la terra amb qui hem treballat colze a colze per tornar a casa els menhirs, esteles i estàtues-menhir del Solsonès.

Estela de Través o Font de Plata

Menhir del Solà