Restauració del retaule de la Mare de Déu del Roser procedent de Sant Martí de Riner (Riner, el Solsonès)

El passat mes de febrer es van dur treballs de restauració al retaule de la Mare de Déu del Roser procedent de l’església de Sant Martí de Riner (Riner, el Solsonès) i actualment exposat a les sales d’exposició permanent del Museu de Solsona.

Es tracta d’un retaule de la primera meitat del segle XVII considerat com a excepcional per diferents motius: per ser un dels pocs exemples que es conserven de la retaulística en petit format de l’època, per haver arribat fins a nosaltres de forma completa i gairebé intacta i perquè els seus relleus acrediten la feina d’un escultor amb un bon nivell tècnic i creatiu, segurament un dels millors que hi hagué al Bisbat de Solsona en el temps. L’autor podria ser Pedro Fernández, originari d’El Burgo de Osma però amb taller a Cardona, però és una hipòtesi basada en alguns documents que ara per ara no s’ha pogut comprovar.

Aquest retaule presentava dues problemàtiques principals:

• pèrdues puntuals de la capa de preparació i de la policromia produïdes a conseqüència de la manca d’adherència d’aquestes capes sobre el suport de fusta. Aquestes pèrdues es localitzaven, sobretot, a la meitat inferior del retaule.
  • la lectura real dels tons de policromia i del daurat, es veia alterada pel vernís aplicat de manera desigual sobre tota la superfície de l’obra i amb diferents tipus de materials en una restauració antiga.

Així durant el procés de restauració s’han fixat les capes de preparació i la policromia afectada. Després d’una neteja en sec de tota la superfície del retaule, s’ha eliminat tot el vernís, procés amb el qual també s’ha aconseguit retirar les restes de brutícia de tipus greixós. S’ha envernissat amb els objectius d’obtenir una lectura real de les tonalitats i la protecció de tota la policromia i el daurat. Finalment s’ha efectuat una reintegració cromàtica.

La restauració ha estat duta a terme per l’equip del museu en aquesta ocasió amb Gemma Rodríguez, restauradora, al capdavant i Pau Reig, estudiant del grau en Conservació-Restauració de Béns Culturals, de la Universitat de Barcelona.

El retaule fa una tria entre els 15 misteris de Maria i en representa 8: 3 de goig a la predel·la (Visitació, Anunciació i Naixement), 2 de glòria al cos principal (Assumpció i Ascenció) i tres de dolor a l’àtic (Coronament d’espines, Crucifixió i Flagel·lació). L’estàtua exempta de la Mare de Déu del Roser presideix el retaule en la fornícula central. La resta del retaule s’organitza entre capitells compostos amb el fus decorat amb querubins, una decoració amb puntes de diamant i columnes amb fust decorat per estries al coronament. Les narracions dels quadres es caracteritzen per la seva gran versemblança aconseguida amb la correcta representació de l’anatomia, la volumetria i el gest dels personatges. El treball minuciós del mestre dóna interessants detalls en els cabells, vestits i accessoris. La curosa tasca del daurador enriqueix l’escultura amb els colors de les cabelleres, les matisades carnacions i un ampli repertori d’estampats. Una autèntica obra d’art que bé podria interpretar-se com a un còmic de l’època per explicar una història als fidels.